Onze activiteiten

Voor onze volgende actie zie onze agenda

Write for Rights

Op 10 december, de Internationale Dag van de Mensenrechten, worden wereldwijd miljoenen brieven geschreven voor mensen die onrecht is aangedaan, gevangen zitten, gemarteld zijn of worden bedreigd.

Ook onze Amnestygroep doet ieder jaar mee aan de Write for Rights actie rond 10 december. Iedereen is welkom om te helpen met brieven schrijven aan de autoriteiten. Of kaarten te sturen aan gevangenen en familie. Kijk voor meer informatie, datum en locatie bij events

Urgent Actions

Ook doen wij zelf als groep mee aan schrijfactiviteiten. Voor individuele gevallen doen wij mee met spoedacties. Of we schrijven voor een persoon gedurende een langere periode via een dossier (digital action file) dat wordt gevuld vanuit het Amnesty hoofdkantoor. De landen waar we voor schrijven zijn Belarus, Nigeria en Zuid-Amerika.

Op dit moment schrijven we voor Marfa Rabkova uit Belarus (foto). Zij is op 17 september 2020 opgepakt en in februari 2023 veroordeeld tot 14 jaar en 9 maanden in een strafkolonie plus nog een behoorlijke boete. Zij was de coördinator van het Human Rights Center Viasna.

Daarnaast schrijven wij voor de 22-jarige zanger, muzikant en componist, Yahaya Sharif-Aminu uit Nigeria die ter dood is veroordeeld vanwege blasphemie. Ook schrijven we voor Mubarak Bala, een prominente Nigeriaanse humanist die is veroordeeld tot 24 jaar cel vanwege een aantal Facebook posts voor blasfemie.

Schrijf ook mee

Amnesty voert wereldwijd acties voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Brieven schrijven is nog steeds een zeer effectieve manier van actievoeren. Elke vierde donderdag van de maand is er in Museum Rijswijk van 11.00 uur-13.00 uur gelegenheid om brieven te komen schrijven. Iedereen is hier welkom.

Onze groep heeft daarnaast een speciale service voor thuisschrijvers. Zij ontvangen maandelijks voorbeeldbrieven.

Wil je ook voorbeeldbrieven ontvangen? Je kunt kiezen of je een setje brieven per mail of op papier wilt ontvangen via ons contactformulier

Collecteweek Geef om vrijheid Amnesty

Ieder jaar collecteren duizenden vrijwilligers voor Amnesty International. Zonder al deze mensen zou de collecteweek niet mogelijk zijn. Samen zorgen wij ieder jaar weer voor een enorme bedrag voor het werk van Amnesty.
De collecte is voor Amnesty een onmisbare bron van inkomsten. Wij zijn onpartijdig en onafhankelijk. Om die onafhankelijkheid te kunnen garanderen, nemen we voor onze acties en onderzoek geen geld aan van de overheid of van politieke en religieuze groeperingen. Door donaties komt Amnesty wereldwijd in actie voor slachtoffers van onderdrukking, geweld, discriminatie en voor mensen die ten onrechte gevangenzitten.

Amnesty Vlietstreek in Leidschendam- Voorburg en Rijswijk is altijd op zoek naar mensen die mee willen helpen met de collecte. Halverwege maart gaan er weer collectanten de straat op om geld op te halen voor Amnesty. Loop ook een uurtje (of langer) mee voor vrijheid. Aanmelden als collectant kan via ons contactformulier

Actie

Informatiestands Amnesty

Amnesty Stand